Zakelijke brief laten schrijven? Enkele tips

Brieven zijn een belangrijk communicatiemiddel. In het digitale tijdperk van e-mails en social media is de kunst van het schrijven verloren gegaan. Wil je een goede zakelijke brief laten schrijven? Daar komt een professioneel aan te pas! Al ruim 25 jaar schrijf ik zakelijke brieven, sollicitatiebrieven en nog veel meer.

Hulp bij brieven schrijven

Een zakelijke brief schrijven: hoe doe je dat? Of het nu om een verkoopbrief, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging gaat: dit soort brieven zijn belangrijk. Elke brief heeft een bepaalde opzet én een professionele uitstraling.

Wil je niet langer worstelen met schrijven? Een zakelijke brief laten schrijven biedt uitkomst. Maar je kunt ook brieven laten redigeren. Kies voor de hulp waar je behoefte aan hebt.


Professioneel overkomen naar de ontvanger

Als ondernemer wil je een statement maken. Je moet professioneel naar de ontvanger overkomen. Maar wel op een vriendelijke manier. Bedenk dat de brief de eerste indruk is die je op de ontvanger maakt. Oók wanneer het een sollicitatiebrief betreft (en je dus geen ondernemer bent).

Een goed geschreven brief laat zien dat je de tijd hebt genomen om na te denken over wat je wilt zeggen. Het zegt iets over je professionaliteit en competentie. Een zakelijke brief laten schrijven? Hieronder enkele belangrijke tips.

Niet iedereen schrijft zakelijke brieven

Op het internet vind je duizenden tekstschrijvers. Maar dit betekent niet dat ze allemaal brieven kunnen schrijven. Het is net zoiets als een installateur inhuren. Is de installateur goed met het installeren van airco’s, zonnepanelen of sanitair?

Je vraagt geen sanitair-installateur om jouw zonnepanelen aan te leggen. Net zomin vraag je een journalist om een zakelijke brief te schrijven.

Het doel van de brief

Sommigen laten een zakelijke brief schrijven, zonder het doel hiervan te begrijpen. Dat is hetzelfde als schieten met losse flodders. In de hoop dat je iets raakt. Je begrijpt vast wel dat dit soort brieven vrij nutteloos zijn.

Wat wil je bereiken? Wie is de doelgroep? Samen maken we dit inzichtelijk. Aan de hand hiervan was ik de toon en inhoud op de ontvanger aan. Hierdoor komt de boodschap beter binnen.

Een duidelijke deadline

Je hebt op korte termijn een commerciële brief nodig. Dan is het heel vervelend wanneer je twee weken moet wachten. Geef altijd een duidelijke deadline voor het opleveren van de brief aan. Dit helpt mij om het werk zorgvuldig in te plannen.

Met spoed een zakelijke brief laten schrijven? Indien er plek is, kun je een spoedopdracht plaatsen. Binnen 24 uur ontvang je de brief in je mailbox. Vraag vooraf naar de mogelijkheden. Houd er ook rekening mee dat bij spoed een opslag van 20% geldt. Maar: met een beetje geluk laat je in het weekend, ‘s nachts of met Kerstmis een commerciële brief schrijven.

Duidelijke instructies geven

Hoe beter de instructies, hoe meer ik begrijp wat je wilt bereiken. Vertel over het doel van de brief, de boodschap die je over wilt brengen en de gewenste toon.

Het is niet nodig om een hele briefing te schrijven. Maar het kan wel dat ik telefonisch contact met je opneem. Hiervoor plannen we een belafspraak in.

Zakelijke brief laten schrijven: feedbackmogelijkheden

Na enkele dagen (bij spoed binnen 24 uur) ontvang je de brief in je mailbox. Lees hem goed door en geef eventueel feedback. Doe dit binnen 72 uur na ontvangst van de brief. Aan de hand van jouw feedback wordt de inhoud van de brief aangepast. Een nauwe samenwerking tussen ons is nodig om de gewenste resultaten te bereiken.

Waarom binnen 72 uur feedback geven? Wanneer je hier langer mee wacht, wordt het steeds lastiger om aanpassingen te doen. Met meerdere opdrachten per week is het namelijk moeilijk om de aandacht bij één project te houden. Bovendien kunnen herzieningen niet eeuwig door blijven gaan.

De eerste herzieningronde zit altijd bij de prijs ingegrepen. Wil je meerdere herzieningen, of na één tot twee weken de brief alsnog aanmaken passen? Tegen meerprijs is dit mogelijk.

Zorg dat de brief aan je verwachtingen en doelen voldoet. Lees de brief zorgvuldig door voordat je hem naar de ontvanger verstuurt.

Zelf een brief schrijven en laten redigeren

Jij weet als beste welke boodschap je over wil brengen. Heb je zelf een zakelijke brief geschreven, maar twijfel je over de uitwerking hiervan? Laat hem door mij redigeren. Dit betekent dat ik taal- en grammaticafouten opsporen en. Dit maakt de tekst leesbaar en begrijpelijk.

Eventueel als ik de zinsconstructie, de woordkeuze en de toon aan. Het is namelijk belangrijk dat de brief goed bij het beoogde publiek past. Is de inhoud onsamenhangend of niet goed gestructureerd? Dan herschikt ik deze.

Afhankelijk van de inhoud van de brief zal ik deze ook op feitelijke onjuistheden controleren. Informatie moet correct zijn. Houd er wel rekening mee dat ik niet altijd op juistheden kan controleren, dit is ook je eigen verantwoordelijkheid.

Soms ontvang je constructieve feedback over de algehele kwaliteit en inhoud van de brief. Je bent er vrij in om aan de hand van deze feedback de inhoud aan te passen.


Wat kost een zakelijke brief laten maken?

Je laat al een zakelijke brief maken vanaf € 75 inclusief btw. De meeste opdrachtgevers betalen tussen de € 75 en € 109. Een brief laten redigeren is mogelijk vanaf € 45.

Alle tarieven zijn altijd inclusief btw. Hier is bewust voor gekozen omdat ik niet alleen voor ondernemers maar ook voor particulieren schrijf. Hieronder wat voorbeelden met betrekking tot de btw-prijzen.

  • € 45 inclusief btw = € 37,19 + € 7,81 btw
  • € 75 inclusief btw = € 61,98 + € 13,02 btw
  • € 99 inclusief btw = € 81,81 + € 17,09 btw
  • € 109 inclusief btw = € 90,08 + € 18,92 btw

Indien btw-plichtig, is betaalde btw aftrekbaar. Overige kosten zijn aftrekbaar van de winst.

Een zakelijke brief nodig en kun je hier professionele hulp bij gebruiken? Neem gerust contact met mij op.

Schuiven naar boven